Hässelby-Vällingby i Distriktsårskonferensen 2019

Från vänster till höger: Mohibul, Kenan, Monika, Özlem, Margareta, Alexander.
23-24 mars hade Vänsterpartiet Storstockholm sin årliga distriktsårskonferens. Vi hade sex ombud från Hässelby-Vällingby representerade i distriktsårskonferensen. Totalt var vi runt 200 personer i distriktsårskonferensen, den största på länge.
Vi i Hässelby-Vällingby skickade in en allmän motion om Totalrenovera Sverige, ett manifest för stora samhällsinvesteringar genom statliga lån. Monika är en av medskribenterna av manifestet och gick upp på talarstolen för att yrka för motionen. Margareta och Alexander gick också upp för att stötta motionen. Det var även många andra ombud som gillade motionen och yrkade för den från talarstolen. Det blev jämnt i omröstningen av motionen och röstningen gick ända till omröstning med rösträkning. Det blev 90 som röstade emot, 67 som röstade för och 5 som avstod. Det visade att Totalrenovera Sverige har stort stöd bland Stockholmsvänstern.Mohibul gick upp på talarstolen och pratade för äldreutskott och om varför det skulle behövas i distriktet för att se till att äldrefrågor för högre prioritering. Motionen gick inte heller igenom, men det var ett stort intresse för ett äldreutskott.