Glöm inte!

Glöm inte vad som hände när Alliansen vann 2006. Hur personer som fick stöd via LSS och SoL plötsligt blev ifrågasatta och fick söka ersättning på nytt.

Vi som var med när alla blev utförsäkrade såg hur hårt det drabbade redan utsatta människor. Försäkringskassan började vägra träffa sina kunder. Personer med permanenta svårigheter blev bara beviljade stöd ett år i taget.

Har ni glömt när så många skulle utredas för fortsatt ekonomisk stöd av försäkringskassan., eftersom besluten bara gällde i ett år. Med efterföljande problem att det dröjde länge med beslut. De mest utsatta i vårt samhälle blev ännu mer utsatta när de tvingades be nära och kära om ekonomisk hjälp tills ersättningen kom.

När man pratar om LSS nämns ofta Personlig Assistans. LSS är större än så, bland annat gruppbostäder, kontaktperson och servicebostäder ger också stöd enligt LSS. I dagsläget är Personlig Assistans utsatt för nedskärningar men det är bara en tidsfråga, om Alliansen vinner, innan man drar ner på stöd för andra målgrupper också. Att dra ned på stöd till utsatta är inte lösningen. Ett samhälle definieras av hur vi ställer upp för personer som är utsatta. Kan vi vara stolta över ett Sverige som drar ned på stödet, som minskar eller tar bort allt vad livskvalité innebär?

Glöm inte den fruktansvärda resa vi gjorde med Alliansen där bara de rikaste och friskaste belönades ekonomiskt och de fattigaste och svagaste straffades hårdast. Visst har Socialdemokraterna fortsatt delvis på samma spår, men inte Vänsterpartiet.

När Vänsterpartiet får inflytande i Hässelby och Vällingby vill vi korta handläggningstiderna och ge LSS-personal betalt för hela sin arbetsdag och möjlighet att bestämma över sina arbetspass själva, så dom kan ge bättre vård. Rösta på Vänsterpartiet om ni vill ha ett samhälle ni vill vara stolta över.

Kenan Parlak, Enhetschef inom LSS, Vänsterpartiet Hässelby-Vällingby