Kommande möten och motioner till kongressen

Varmt välkomna på våra medlemsmöten och aktiviteter i början av 2024!

Medlemsmöte

•  11 januari kl 18.30 (fika från 18.00)

På mötet den 11 januari kommer vi diskutera förslag till partiprogram och förberedelser inför kongressen. Då kommer vi också börja diskutera föreningens aktiviteter och planer för 2024!

Motionsskrivarstugor

• Sön 14 januari kl 11–16
  • Tis 16 januari kl 18–21

Som ni säkert har sett finns programkommissionens förslag till partiprogram ute, ni hittar det genom denna länk. Men det är ju bara ett förslag, och mycket kan hända på kongressen! Enskilda medlemmar, partiföreningar och partidistrikt har rätt att lägga förslag till kongressen, bland annat gällande partiprogrammet, genom att motionera.

Förutom medlemsmötet i januari så arrangerar vi också två motionsskrivarstugor. Då kan vi sitta tillsammans och prata partiprogram och Vänsterpartiets politik. Vi kan diskutera idéer, fundera på förslag och formuleringar. Och såklart skriva motioner! Alla är varmt välkomna, även om du inte själv vill skriva en motion utan bara lära dig mer om hur saker fungerar.

Inga förkunskaper behövs! Men du som är intresserad får gärna läsa och tänka kring förslag till partiprogram i förväg.

Medlemsmöte

• 1 februari kl 18.30 (fika från 18.00)
På det här medlemsmötet kommer vi diskutera och fatta beslut om motioner till kongressen. Vi kommer också fortsätta diskutera föreningens aktiviteter för 2024.

Vill du skriva en motion till kongressen?

Innan du börjar, läs partiets guide Att skriva en kongressmotion 2024. I den finns tydliga instruktioner och råd.

Om du vill att vi som partiförening ska ställa oss bakom motionen, så behöver du skicka den till oss på [email protected] senast den 21 januari. Motionen ska följa mallen som finns i Vänsterpartiets centrala instruktion. Inskickade motioner till föreningen kommer diskuteras och beslutas om på medlemsmötet den 1 februari.

Du är såklart välkommen att skicka in en motion till kongressen som enskild medlem utan att föreningen står bakom den.

Medlemsmöte

• 6 mars kl 18.30 (fika från 18.00)

Årsmöte

• 24 mars kl 14.00